Sunday, December 14, 2008

NOSTALGIA 80'an

Fikiran ku berkecamuk hari ni..... banyak benda yang bermain dalam kepala otak yang dah sedia serabut ni.... tak tahu yang mana harus aku tendang keluar dulu.... tiba-tiba aku terjumpa satu website yang memuatkan lagu-lagu rock era tahun 80an.... zaman aku mula mengenali rock, seluar ketat, jaket kulit dan boot...

Masa tu aku masih di bangku persekolahan, tak silap dlm form 4 or 5 and masa tu Malaysia tengah di landa deman "Battle of the Band". Masa tu aku mula mengenali kumpulan Ella & The Boys, Lefthanded, SYJ, May, Search etc..etc... Aku masih ingat bila kat Kuantan ada funfair mereka akan panggil kumpulan-kumpulan ni utk membuat persembahan. Salah satu band yang aku ingat membuat persembahan adalah kumpulan Wings. Aku sanggup mengikat perut dgn tak belanja duit yang mak bapak aku bekalkan ke sekolah semata-mata nak beli tiket bas dan tiket masuk funfair. Aku ingat lagi kerana nak gi tgk konsert tu aku terpaksa pinjam baju, jaket kulit and jeans member aku sebab aku tak ada wardrobe yang bersuaian utk tgk konsert rock. Takkan aku nak pergi tgk konsert rock dengan berpakaian kemeja and berseluar slack... tak rock la beb.... FYI mak bapak aku amat tegas bila masuk bab berpakaian and ketrampilan diri. Aku hanya dapat membeli jeans ketika aku form 5 tu pun selepas aku puas memujuk mak aku..

Aku tak leh keluar rumah selagi baju aku masukkan ke dalam seluar...and dia sanggup berabis duit untuk tempah seluar aku kat tailorshop. Aku masa tu jealous ngan member2 sekolah aku kerana meraka semua pakai jeans levi's sedangkan aku pakai slack.

Masa aku form 5 baru la mak aku berikan sedikit kelonggaran utk aku berpakaian... masa tu la aku start membeli wardrobe yang mengikut fesyen masa tu. Masa tu tgh gila pakai jeans ketat. Sebab tu masih belajar lagi aku takleh la nak membeli seluar jeans yang branded sebab tak mampu. Tapi zaman tu tgh gila pakai jeans stretchable, poket tampal depan belakang and hehehe.... warna PINK!!!! Aku ada satu seluar tu and kalau di ingatkan kembali aku tersenyum sendiri..... kekeke.....

Oh ya.... satu lagi. Kau orang ingat tak tentang kasut ALIPH. Kumpulan Search menjadi duta untuk kasut tu. Ianya menjadi kegilaan bagi semua anak-anak muda masa tu termasuk la aku. Masa aku menduduki peperiksaan SRP, aku pakai kasut ALIPH warna biru ke dewann peperiksaan dengan anggapan yang pihak sekolah tak kan mengganggu kami sebab tengah periksa. Tapi aku silap. Masa tengah sedap menjawap soalan, guru besar aku round dewan peperiksaan and terpandang aku pakai kasut yang bukan kasut sekolah. Dia minta aku tanggalkan sebelah kasut ALIPH ku tu and jumpa dia selepas habis kertas hari tu kalau aku nak balik kasut aku. Malunya aku masa tu.....tuhan je yang tahu sampaikan cikgu yang jaga dewan peperiksaan tersenyum memandang aku.... Kerana sayang kasut aku tu, aku gi berjumpa ngan pengetua and kena la bebel aku selama 1/2 jam tapi yang penting aku dapat balik kasut ALIPH ku tu.

Habis peperiksaan SPM, aku kerja kilang sementara nak menunggu keputusan. Masa tu la aku membalas dendam. Masa tu la aku start membeli jeans and baju-baju yang berunsur rock. Aku pun menyimpan rambut panjang. Mak aku cukup tak berkenan ngan fesyen yang aku bawakan.. hari-hari kena bebel. Ada satu tu aku gi Kuantan and beli satu baju and kalau ada yang lahir pada zaman aku akan tahu baju ni. T-shirt logo kumpulan Loudness. Masa aku beli tu baju tu aku terlupa yang baju ni akan mengecut sedikit lepas kita basuh. Aku pulak beli yang ngam-ngam sampai kepala tali pinggang je.... Still masa tu kalau beli pakaian kena dapat approval dari mak aku dulu. Mula-mula tu ok je...lepas basuh je bila aku pakai baju tu dah singkat. Oleh kerana aku sayang baju tu aku pun pakai jugak la tapi bukan depan mak aku la...kalau nak pakai keluar dari rumah aku terpaksa pakai baju lain kat luar. Tapi tah macamana mak aku dapat tahu jugak akhirnya. Kau orang apa jadi pada baju tu? MAK AKU BAKAR BAJU TUUUUU..... sedih je aku tgk baju kena bakar...

Banyak lagi sebenarnya yang aku nak cerita pasal era aku pada zaman 80'an ni...nanti la aku sambung kemudian.

1 comment:

J.A.D said...

sib baik la jaman sluar ketat pink tu dah berlalu... tak lalu ai nak pandang tau nyah... hehehe